JOM JOIN BLOG SAYE!!

02 June 2010

Hepatitis B


Hepatitis B ialah sejenis penyakit yang mudah berjangkit melalui sentuhan dengan darah atau cecair badan yg tercemar, ia juga boleh berjangkit melalui persetubuhan dgn pesakit yg mempunyai penyakit hepatitis B kerana virus ini terdapat didalam air mani, ibu yg mengandung dan mempunyai penyakit ini juga boleh mengjangkiti bayi didalam kandungannya kerana virus ini merebak melalui dinding uri....penyakit ini menyerang hati dan mengakibatkn keradanagan...

p/s: buat ujian darah dahulu sebelum berkahwin....
simptom2nya seperti jaundis(mangsa kelihatan kekuningan), air kencing gelap/keruh, najis berwarna putih, radang hati(hati membengkak), muntah2. sekiranya penyakit ini menjadi kronik ia akan mengakibatkan cirrhosis hati yang mungkin membawa kepada barah hati, penyakit membawa maut yang sukar dirawat melalui khemotherapi masa kini.

doktor,perawat,staff yg berkaitan dengan kesihatan menghadapi risiko paling tinggi dengan penyakit ini..ini kerana setiap pesakit yg datang belum pasti status kesihatnnya...cara2 terbaik menangi masalah ini ialah hati2 dengan jarum yg tercemar, jagan melakukan seks dengan pembawa hipatitis b.. sentiasa berwaspada walau dimana jua anda berada..

aku mals nk story sgt pasl penyakit nieh...korg search la sendiri kt link2 dibawah ye...



glitter-graphics.com


~hari ini kami satu batch diarahkan pegi menerima suntikan hepatitis B dos ke-3...perghhh...seram sejok aku...~
tgk pon dh seram kalu kena lg r minpi ngeri...tamo2!!! 


sedap rasenya mcm makn keju..agrhhhh,...aku taksuke giler kne jarom..kalu jarom org lain aku suke laa..sakit wooo..mcm kne sengat lebah 20ekor...sob3x.....SUPARJO!!! 


 kengkawan aku yg x-cted nk kne jarom....

mcm biase lah..aku cipta rekod org paling last kne suntik...nk suntik aku sorg jew ntah bp org yg pegang aku...org mst tgk aku nieh gedik + getek + poyo gilos...tp dyeorg tak rasa ape yg aku rase...kesakitan melanda sampai ke jantong..

walau pon badan aku bidang mcm beruang panda...lengan aku mcm ahli gusti amerika....muke aku poyo cm POPPYE giler bayam...tp dalam hati aku mcm tisu...usik cket dh koyak...wakakakaka....


 Poppye kJmT

suntikan nieh ialan last doses..yes!!!aku berjaya menerima ketiga2 dos...wakakaka....1st x berapa nk sakit laa.second sakit sgt...yg third nieh "sakit giler hanjeng"....aku taksuke r jarom2 nieh...lau nk bersalin lg beso jaromnya...ades....x jadik la nk bersalin...

yes2!!!aku dpt 10A+....hahhha...poyos gilos...padahal borang nk g injection jew..wakakkaka

terima kasih kpd staff nurse yg menyuntik aku...aku pon x taw sp yg suntik..mase tuh aku tutup mate..terima kasih kawan2 kerana peluk saya sekuat hati supaya x bergerak a.k.a meronta2..dengan sokongan anda semua sy berjaya disuntik..yeahhh... LOVE u all...hehehehe

??SOALAN??
1. sudahkah anda menerima suntikan hepatitis B dengan lengkap??
2. adakah anda terdedah dengan pembawa penyakit hepatitis B ini??
 

3 comments:

  1. blogclimbing=) climb mine back ` tq

    btw, nice site !

    ReplyDelete
  2. sama..tapi baju sy y kotor masa awk tendang sy..awk xtolong basuh pun..ha3

    ReplyDelete

thanks my dear friends~~~