JOM JOIN BLOG SAYE!!

02 March 2014

Senario 1 (Aku seorang nurse)

Senario:

Seorang kanak-kanak berumur 2 tahun, disahkan mengalami severe malnutrition, budak itu adalah adik kepada dua orang abangnya yang pernah dimasukan ke wad pediatrik disebabkan masalah severe malnutrition 5tahun yang lalu. Dari bayi budak tu tak pernah diberi susu dan makan pon bercatu. Bapa tiada kad pengenalan, bekerja sebagai tukang kebun, kadang kala kerja kontrak, ibu tiada kad pengenalan, suri rumah tangga. Tiada surat nikah, anak ada 11 orang dan jarak umur mereka sangat dekat, kesemuanya tiada surat lahir. Kesemua anak-anaknya mengalami malnutrition dan tidak bersekolah.

hiasan semata-mata

Letakan diri korang sebagai seorang nurse yang telah mempunyai ilmu pengetahuan dalam bidang perancang keluarga dan masalah pemakanan. Korang rasa nasihat apa yang korang nak bagi? Apakah perasaan korang bila mengetahui situasi ini?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< 

Aku seorang nurse yang garang bertempat, aku nak mintak maaf sangat kepada ibu tersebut sekiranya aku marah kau sampai menguris hati.

Aku bukan bermaksud nak marah kau, aku paham situasi ekonomi kau yang tidak menentu sehingga semua anak –anak kau kurang nutrisi dan kurus sehingga sakit. Kedaifan kau bukanlah penyebab utama anak-anak kau kurang mendapat nutrisi dan sakit. Itu semua adalah kesilapan kau dan suami kau.

Persoalannya, kenapa kau tak merancang keluarga? Sebab kau mengandung pon tak pernah berklinik kan? Kenapa kau tak berkelinik? Sebab kau tak ada duit kan? Kenapa kau tak ada duit tapi kau nak beranak banyak-banyak dan end up dengan ank yang sakit, masuk hospital, then bil hospital kau tak mampu bayar disebabkan anak kau tiada dokumen? Kenapa kau membiarkan anak-anak kau kelaparan? Kenapa kau beri anak kau makanan yang kotor? Apakah jaminan masa depan yang akan kau berikan kepada anak-anak kau sekiranay mereka tidak sekolah? Apakah inisiatif kau untuk membesarkan mereka?


Arghhhh… kalau aku kaya!!!


Sedih sangat bila aku melihat kanak-kanak yang tidak berdosa sakit kerana kurang makan makanan yang sihat. Ya allah bantulah kanak-kanak tersebut menjalani hidupnya.

Aku dah mintak maaf pada ibu tersebut, dia dah boleh terima nasihat aku. tapi jawapan yang paling aku tak suka “entah lah bapaknya… bapaknya lah….” Semua bapaknya…jadi apa fungsi kau? Adeyhh… kesabaran melayan karenah orang..

hope youolls paham kerjaya aku~~~ sedikit sentap..




No comments:

Post a Comment

thanks my dear friends~~~