JOM JOIN BLOG SAYE!!

19 September 2010

1 Malaysia

Penubuhan malaysia jatuh pada 16 september 1963, dimana negeri Sabah dan Sarawak Menjadi sebahagian daripada Malaysia tercinta. Sabah dan Sarawak inginkan kemerdekaan sendiri, tetapi tidak dapat. Dengan usaha perdana menteri malaysia yang pertama iaitu Tunku Abdul rahman menubuhkan "Gagasan Persekutuan Malaysia" selepas penubuhan jawatankuasa perundangan perpaduan pada Julai 1961, supaya pemimpin2 Sabah faham dengan penubuhan tersebut. Hasil laporan tersebut wujudlah Suruhanjaya cobolt yang bertujuan meninjau pandangan penduduk Sabah dan Sarawak sertai Malaysia dan hasilnya mereka setuju untuk sertai Malaysia. Memorandum perjanjian persekutuan malaysia bagi Sabah dan Sarawak diwakili oleh Donald Stephens...ini adalah fakta...Maaf sekiranya fakta hamba salah....

SEJARAH takan berubah, fakta tetap fakta.Ia tidak akan menjadi auta.Tapi berapa ramaikah pelajar yang minat giler degan subjek sejarah??? Aku sebagi contoh orang yang paling alergik dengan sejarah. Mula je kelas sejarah aku dah ready dengan aktiviti kegemaran iaitu ZZZzzzzzzzzzzzz.....TIDOoooooOoooo...Sekarang baru aku sedar bertapa "kurang hajonyer" aku tido depan orang yang nak bagi ilmu kat aku..Mintak maaf cikgu sejarah..
__________________________________________________________________

Majlis 1 Malaysia pada tahun ini telah diadakan di Kota Kinabalu sabah, student batch Julai2008 dengan Januari 2010 SAHAJA yang pergi Kota Kinabalu...x FAIR ini kolej...alasannya kenapa kami x dibenarkan pergi ialah "KAMI DALAM STUDY BLOK NANTI BANYAK PELAJARAN X SEMPAT DIHABISKAN"...

X dapat pergi ke Kota Kinabalu untuk menyambut 1 Malaysia kami diarahkan membuat persiapan untuk menyambut 1 Malaysia didalam Kolej Jururawat Masyarakat Tawau..17hb september semua diarahkan memakai baju RM12.00 yang berwarna putih dan ada tulisan "We R Malaysia"...Pada pagi tu kami menyanyi lagu "We R Malaysia", ambil gambar + video sebab nak hantar pada Andate Resources..Sapa mereka tu aku x reti nak jawab sebab aku sendiri x kenal siapa mereka...hahaha


Lyric One Malaysia
The Sun Has Arisen, Dawning of a New Day,
1 Canopy Over Our Land, With a Message of Hope
For a Future Generation, Resounded as 1 Malaysia
c/o:
We are Malaysia, Many but one
We are a Nation, Knitted in Love
Beganding tangan Bersama , Menuju 1 Malaysia
We are Malaysia, Ini lah Masanya
This one malaysia, Dai Biao Xi Wang
Nations Will Look to This Land, Founded and Built to Arise
Honne Samar He, Let ua Press On

Many but One, Fron The King's To The Peoples
This speaks of Life that Has begun
Tiada yang lebih indah, Melihat Api harapan
Sinari setiap wajah....

___________________________________________________________________

Nyanyi pon sudah, bergambar pon sudah, kami diarahkan untuk menonton kuiz "Kuiz Sejarah" adeyhh....dalam hati aku dh pikir nak balik bilik tido jew...Tiba2 peserta kuiz tarik diri, oleh kerana nak sijil penglibatan kokurikulum, aku, cik eta, cik esah menyertai kuiz tersebut...

Aku nih kalu bab sejarah memang faild laa...tapi cik eta dengan cik esah hebat!!!! diaorang yang jawab, aku tumpang kemenangan jew...dengan x study ape2 masok kuiz...Akhirnya aku dapat tempat ke-3....yay!!!!

Pengajaran pada cerita ini, belajarlah sejarah kerana sejara itu penting, tanpa orang dulu tiada orang sekarang...Hidopp Sejarah!!!!









5 comments:

  1. ini semua jasa sy kn..kalu xkita x menang tau..

    ReplyDelete
  2. amboi..jse awk sorg ler...ok..fine..sye terime..awk mmg hebat eta..(gelak ngejek!!huhuhu)

    ReplyDelete
  3. baju tu tulis WE R Malaysia.....malaysian ke malaysia?

    ReplyDelete
  4. sape yg design baju nie?? tulis pn slh..

    ReplyDelete
  5. ye la eta..kalu jasa awk x kn la pencipta bendera malaysia nama dye rahmaan...kn pelik tuh..wakakaka.....

    x taw lah sp yg bikin ini baju...kalu shamira yg design x macam tuh...hehehe

    ReplyDelete

thanks my dear friends~~~