JOM JOIN BLOG SAYE!!

16 September 2010

Dimalam Raya

Hari raya x sah kalu x de kueh raya....masing2 sebok buka buku resipi nak tengok cara2 buat kueh raya....kalu yang maju ciket tuh diaorang search je kat internet..zaaaassss....macam 2 biskot raya ada...sampai rambang mata nak tengok...


Tahun ini aku dah mengagak kueh ape yang akan dibuat oleh my mom....seputih susu "biskot sugi" wakakakaka.......setiap tahun asek sugi..sugi...sugi...dari aku darjah satu samapi aku umo 21 tahun nieh...memang senang giler nak buat biskot sugi tu tapi x pernah aku nak try buat..Dulu aku kecik2 ada la tolong mak buat bulat2 pastu letak ceri...hehe...


Bila cakap pasal biskot sugi jew mesti aku teringat pasal telinga esah yang macam biskot sugi..wakaakaka..lawak giler vavi...Sorry cik esah..entry ini tiada kaitan antara yang ada dengan yang tiada...hehehee


Bahan2 nak buat biskot sugi:


1kg tepung gandum (agak2 nk buat banyak ker siket, lau nak jual banyak2 laa..lau makan sendiri 1/2kg pon dilayan bah)
1 cawan gula halus/kastor
1 tin sederhana minyak sapi (cairkan kat tas api dulu)


Lepas tu uli dan uli dan uli sampai sebati kira mesra la tepung dengan minyak & gula tu...pastu ikot suke la nak buat bentuk pe..mak aku suke bentuk bulat2 pastu tekan..then letak ceri ciket tas tuh..pastu bakar...dan sedia dimakan...huhuhu...easy giler kan...patut laa mak aku suke sangat buat biskut tu tyme raya...




pic biskut ni aku copy from other laa sbb aku terlupa nak snap pic kueh sugi mak aku buat....lebih kurang jew..cuma mak aku buat x letak dalam cup...membazir katanya, orang x makan cup tuh...
............................................................................................................


Aku sempat berpuasa sehari dikampong (alhamdulilah dapat juga rasa berbuka bersama keluarga)...selepas berbuka, start lah kerja2 memasak untuk hari raya...yay.."esok hari raya"...lalalala...eh mane leh menyanyi kat dapo nanti dapat kawen dengan orang tue....tp benar ker??? mesti Dato' Siti Nurhaliza suke nyanyi kat dapo kn..that y dye dapat laki tue..slisih malaikat 44...x mo2....


Serba sedikit kerja yang kami jalankan, 


Datin Jumidah>>>> Cheff utama, potong daging, mask rendang & kuah lodeh


Mimi >>>> Pasang langsir, sarung kusen, kemas2 rumah, sapu lantai, mop lantai, isi kueh dalam balang


Aku>>>> Merangkap pembantu cheff utama, menu aku serunding dengan kuah kacang...kemas  + mop dapo..


Am>>>> Potong2 daging nak buat rendang, isi beras dalam ketupat


Ica>>>> Tolong gosok baju kami, jahitkan butang baju mak, kemas rumah, kopek bawang sampai nanges2..huhu


Udin>>>> Aku x nampak pon budak nieh buat keje...makan+ pasang pelita+ mein meriam +  tolong kami serba sedikit...




Aktiviti yang dulunya tamat pada jam 12 tgh malam..kini menjadi jam 10 malam...wow...hebat..lebih pantas & efficient...hehee...


Jam 11.30 malam, aku terasa ada sesuatu perkara yang aku belom buat...yeahh..resipi turun temurun aku setiap tahun..."cornflakes bermadu"...hehee....tengah malam tu jgak aku siapkan....kepada tetamu yang datang & makan kueh aku buat tuh terima kasih sesangat...bertapa banggenyer aku bila masakan aku disukai orang..hahahaa


Bahan2 untuk buat cornflakes bermadu:



  • cornflakes sekotak yang kecik ker beso ker same je
  • mentega buttercup sahaja mentega lain x boleh nanti kurang menjadi
  • madu & gula secukop rase (elakan kencing manis)
  • cup & colour rice ikot creativity masing2

sambil tengok tv sambil mengisi cornflakes nieh dalam cup....aku pakse ica & udin tolong aku isi cornflakes tu dalam cup..hehehe...biler lagi nk manjew2 dengan adik2...


Cairkan mentega bersama madu & gula sehingga sebati, then sejukan seketika baru masukan cornflakes...gaul sehingga rata then boleh lah diisi kedalam cup & dihias dengan colour rice.. bakar sekejap kat dalam oven selama 5 mint or jangan sampai hangus (agak2 jee) zaaaassss!!! siappp...easy giler macam nk buat biskot sugi kn..



Siap je semua kerja...Aku melayan mata plak...ZZZzZzzZzzzzzz.....................




No comments:

Post a Comment

thanks my dear friends~~~